fredag 20. januar 2012

Falskmyntneri i Peru














I løpet av de fem dagene vi har vært her i Peru, har jeg hele to ganger opplevd det å motta suspekte penger. Første gangen var i Lima da Meltzer og jeg var på et marked, ante fred og ingen fare mens vi handlet hos en koselig smykkekunstner. Da vi betalte for smykkene, fikk jeg tilbake en 20-seddel og så tenkte jeg ikke mer på det. Sjokket skulle vise seg å komme senere på kvelden, etter at vi hadde spist en deilig middag på en fin restaurant og jeg ville betale med seddelen jeg hadde mottatt tidligere. "Este dinero es falso," kom det fra servitøren. Pengen var falsk!

Den andre seddelen jeg har fått tilbake var en på 50 soles, men det er vi fortsatt ikke helt sikker på om den er falsk fordi den er ikke blitt prøvd ut enda. Den ser bare litt annerledes ut enn de andre sedlene, så fortsatt like mistenkelig.

Vi har nå begynt å skjønne hvor mye pengeforfalskning det faktisk er her. Flere av de vi har handlet med løfter sedlene mot lyset for å sjekke om de er ekte eller ei. Jeg har i hvert fall lært at det er lurt å sjekke pengene en del grundigere, for man vet jo aldri når det dukker opp en som er falsk.

- Anette

1 kommentar:

  1. Det var ikke gøy. Håper ikke det var mye penger.
    Ellers følger vi veldig med på bloggen deres og er med dere på reisa på den måten.

    Marit (Mammaen til Anette)

    SvarSlett