mandag 30. januar 2012

30. jan: Et halvt steg i sekundet - mer enn nok



I dag sto vi opp og hadde frokost kl 0630.  Der etter begynte vi oppstigningen til der jentene bor.  Vi gutta bor ca en halv times gange i bratt oppoverbakke fra der jentene holder til.  Vi skulle egentlig møte dem ved vegen men de var ikke helt klar så vi måtte gå inn til der de bodde.  Maren var ikke noe særlig god men hun hadde lyst til å prøve å bli med på tur for å komme seg litt ut.  Hun visste at dersom hun ville snu så kunne hun gjøre det når hun ville da det var flere guider med oss.   I og med at de andre ikke var klar gikk Ingvild, Maren og meg litt i forvegen for å kunne begynne litt roligere.  Vi gikk til plassen jeg hadde fått kjøpt noe drikke kvelden før for å se om det var åpent.  Det var det ikke. Men etter hvert fant jeg noen på andre siden av bygningen som låste opp for oss slik at vi kunne få kjøpe noen brus.  Tror det var godt å få noe veske og sukker i kroppen.  Her hette Inca Kolaen : Isaak kola men hadde samme smak og var like selvlysende gul.   Etter hvert så vi de andre komme på den andre siden av passet . 



Vi gikk rolig oppover for vi hadde lite ekstra krefter.  Små korte steg med et halvmeters steg i sekundet var mer enn nok.  Det var viktig å puste godt uten å bli for andpusten.  Etter flere lengere pauser og en times tid kom vi opp til et platå som lå på ca 3800moh.  Her var vegetasjonen helt annerledes enn i bakkene med flotte steingjærer og  majestetiske fjell i bakgrunnen.  På grunn av lavt skydekke så vi ikke toppen på fjellene men noen ganger kunne vi skimte snøen som dekker de høyeste toppene.  Vannet i elvene var friskt og godt og noen valgte å bytte ut kokevannet fra sine hytter med friskt fjellvann.  Så får morgendagen vise hvor lurt det var. 



Vi besøkte noen ruiner fra inka tid (tror jeg) hvor det var to sirkler med steingjærer.  I den ytterste sirkelen samles folk til et rituelt ett eller annet, og prestene samlet seg innenfor den innerste sirkelen.  Vi hadde en god stopp inne i det aller helligste hvor våre guider kom frem med en deilig gryte med pomesfrites ris og noen grønne blader.  Kjempedeilig spør du meg.  I tillegg fikk vi en slags maisdeig pakket inn i maisblader.  Her fikk vi også vite at vi i morgen skulle opp hit igjen men da er planen å besøke en isbreinnsjø som ligger på 4500 meters høyde.  På nedturen tok vi en annen veg der vi blant annet gikk over en preinka bro. 



Da vi kom ned til der jentene bodde spurte vi om det ikke var lurere å utsette  den store fjellturen til dagen etter slik at vi fikk en dag til å restituere oss men da forsto vi grunnen til dagens tur.  Poenget var nemlig at vi skulle opp hit for å vende oss til høyden og dersom vi ventet en dag ville denne dagen ha liten effekt.  Så dette blir spennende.  Vi skal få med oss 4 guider og hvem som helst kan stoppe og snu når de vil.  Vi får heller bare tygge i oss masse kokablader så går det nok bra.

Vel tilbake fikk vi en deilig kornsuppe og en maisdrikke som varmet.  Av lærdom fra i går kveld hvor jeg var veldig kald og frøs selv om jeg hadde på meg mye klær tok jeg meg et deilig bad.  Dvs. En balje med varmt vann og en kopp.  Så nå føler jeg meg rein og er klar til en god natt søvn. 

Resten av ettermiddagen gikk med til å slappe av.  Elmer fant frem PC en sin og samlet noen av de lokale rundt den.  Renato var kommet far Trujillo og han skal være med oss resten av turen.  


- Ivar

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar