søndag 29. januar 2012

29. Jan: Welcome to Humacchuco



Vi har vært i Peru i 2 uker nå, vi har hatt en utrolig tur så langt, men for min del føler jeg at den kanskje ikke har kommet i gang, det endret seg i dag. Vi har nå vært med ungdommene fra FairMail i snart 1 uke, og for mange var det startpunktet for turen, men jeg har sett på siste uken mer som en koselig bli kjent uke, og det er det ikke noe galt i, men jeg dro også til Peru for å jobbe, for å  produsere og være kreativ, det har jeg ikke fått gjort enda. 
Men i dag reiste vi fra Caraz som var vårt siste stoppested for å bli vant til høyden, til Humacchuco, en liten bondelandsby som ligger ca 3000m over havet og her skal jeg virkelig få lagt lenge ønsket arbeid ned i både fotografi og film.



Jeg trodde jeg hadde sett et utrolig land i løpet av de siste ukene, det viser seg at jeg ikke hadde sett noe som helst før nå. Jeg har alltid vært fasinert av høye fjell, og aldri har jeg sett et syn som snøtoppene som herjer over skyene her oppe. Jeg er glad jeg fortsatt ikke har merket noe til det at jeg har kyssesyken, og håper dermed jeg kan presse meg litt til og nå Laguna 69 som vi skal prøve å nå på onsdag, den ligger bare på en høyde av 4600m, hva er vel det? Kjør på.



Så hva er planene mine fremover? Jeg har fått i oppgave å lage en film for turen, den har jeg fått planlegge med en Elmer, en av de mest suksessfulle og ambisiøse FairMail studentene. Elmer drømmer om å en dag bli filmregissør, og en dag lage en film lik Slumdog Millionare, så han er utrolig spendt på å jobbe med film sammen med meg, ettersom han ikke har gjort mye avansert selv enda.
Så, nå er jeg og Elmer delt opp i hver vår landsby, og vi skal begge dokumentere FairMail opplegget til beste evne på film, jeg skal også gjennomføre et intervju med Peter mens vi er her, som vil utgjøre hovedparten av filmen.

På fotosiden har jeg ikke helt enda bestemt meg, jeg går rundt i landsbyen og ser hva den har å tilby (så utrolig mye), og nå står jeg mellom en story på arkitektur eller mat. Jeg skal også fortsette å ta så mange iPhone bilder som mulig, det er utrolig hva den kan levere, særlig som reisedagbok, som jeg bruker den til.

Humacchuco har virkelig imponert meg, jeg skal innrømme at jeg var utrolig skeptisk før vi kom opp hit, men nå ser jeg utrolig fram til og bo her i 5 dager og virkelig gjøre en innsats. Nå hører jeg et kraftig tordenvær like ved, og tror jeg skal komme meg inn før det treffer, men det skal sies at det er noe unikt å se uværet bevege seg nærmere å nærmere med denne utrolige utsikten!

- Espen

-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar